Ambalaj nedir ?
İçine konulan ürünü; üretim aşamasından tüketiciye ulaşana kadar ki dağıtım zincirinde dış etkenlerden koruyan, taşıma, depolama, dağıtım işlemlerini kolaylaştıran bir malzemedir.
İlkel ekonomilerde sandıklar, toprak kaplar, çuvallar ambalaj malzemesi olarak kullanılırken daha sonraları yerini karton, metal ve plastik malzemelere bırakmıştır. Zamanla taşıma ve depolama amaçlı kullanılan ambalaj ürünleri daha değişik fonksiyonlar üstlendi ve taşıdığı ürünün reklamını yapar hale geldi.
Günümüzde reklamın ve görselliğin pazarlamadaki fonksiyonunun artması ile birlikte ambalaj malzemeleri de çok önemli hale gelmiş ve kişi başına düşen ambalaj malzemesi hızla artmıştır
Ambalajın önemi
Ambalaj, ürünün Elbisesi gibidir. Tüketiciyi satın alma eylemine hazırlaması işin gerekli tüm güzellikleri üzerinde bulundurması gerekir. Ürünün piyasada tutunabilmesi; dogru ve etkili bir ambalaj malzemesinin seçimine baglı oldugu kadar, ambalajın tasarımına da baglıdır.Ürünün yapısına uygun seçilen renklerle, uyumlu yazı ve biçimlerle tasarlanmış, çekici, güzel görünümlü bir ambalaj, tüketiciyi olumlu yönden etkiler.
Ambalaj, ürünleri dış etkilerden koruyan, onları bir arada tutarak; taşıma, depolama, dagıtım, tanıtım ve pazarlama işlemlerini kolaylaştıran, metal, kagıt, karton,mukavva, cam, plastik, v.b. malzemelerden yapılmış dış örtülerdir. Kısaca ambalaj, işerisinde ürün bulunan koruyucudur. Ürünü, çarpma, ıslanma, zedelenme gibi fiziksel etkilerden korur. Ambalaj ürünün tüketiciye en ekonomik yolla ulaşmasını saglar, depolama kolaylıgı yaratır.
En önemli bir görevi de taşıdıgı bilgilerle tüketiciye seçim ve kullanım kolaylıgı sağlamasıdır. Üzerinde yazılı olan ağırlık, fiyat, üretim tarihi, son kullanım tarihi, ürünün içerigi, üretici firmanın adı, kullanım açıklaması, TSE'li olup olmadıgı gibi tüm bilgiler, tüketiciye ve satış yapana büyük kolaylıklar saglar. Tüketicinin sorma şansı yoktur, bu nedenle tüm bilgileri üzerinde taşımasında yarar vardır.